Luk
Boghylden

Når mindre — faktisk er bedre!

Company of One

En magisk bog
af Paul Jarvis
. Genfortalt for dig af os i Normé.

Video

Tænk sig, hvis du havde den selvstændiges frihed til at gøre tingene på din egen måde. Og tænk sig, hvis du samtidig kunne slippe for at sælge din tid en-til-en, men kunne få frihed og fleksibilitet til at leve et helt liv. Uden stress. Vi genfortæller hovedpointerne, som vi ser dem.

11 min.

Hvorfor er det her virkelig en bog, vi anbefaler dig at læse?

Paul Jarvis er sindssygt interessant, fordi han er en af de efterhånden mange millioner amerikanere, der er ‘self-employed’. Der er flere og flere selvstændige og freelancere dér, og det er også tendenser vi ser i Danmark. Fastansættelse ser i højere grad ud til at være en anomali (altså super specielt og unormalt), et lille bip i verdenshistorien de seneste årtier, end det er en givet størrelse.

Han har været det siden 90’erne, og han forstår om nogen det selvstændige liv. Både de smukke og spændende sider – men også dets skyggesider. I bogen ‘Company of One ‘ viser han en måde at drive selvstændig virksomhed på, som ikke bare er ligesom en fastansættelse uden sikkerhed, kolleger og pension. Det er det, vi har gjort med Normé, og som vi i det hele taget driver vores projekter på i dag. Og ja, det er herligt at have en erfaren følgesvend som Jarvis, ved sin side, når man er på det selvstændige arbejdslivs erfaringsrejse!

Hvad har 'Company of One' gjort for os?

‘Company of One’ er en bog, der fokuserer på den måde at leve og drive forretning på, som vi synes er super interessant, og som giver mening for os. Det er skønt at få inspiration til at drive forretning, der fokuserer på fleksibilitet, indtjening (uden at tænke mere for mere’s skyld) og hvor man starter og hvordan man udvikler det, hvis man ikke har en million på kontoen.

Hvis du ser nærmere på Jarvis, har han også svaret på spørgsmål om at drive en minimalistisk forretning, og hele denne strømlinet, simple måde at leve på, giver så sindssygt god mening for os. Friheden kommer, mener vi, når det er muligt at prioritere i et roligt og velovervejet tempo. Ingen dårlige hovsaløsninger eller udmattende beslutninger, der fører så meget dårligt med sig, som man på ingen måde forudså. Ikke fordi man ikke kunne, men fordi man ikke gav sig tiden til det.

Tre killer fokusområder

– Hvordan skaber du en lille, men yderst bæredygtig forretning?

– Hvordan bliver du glad for dit arbejde?

– Hvordan kommer du i gang uden at have en million på kontoen?

Vækst for vækstens skyld?

Når du tænker på at skulle starte og drive virksomhed, vil du ofte tænke på Apple, Microsoft, Amazon eller Facebook. Men er det virkelig lykken for dig? Er det ikke rejsen værd, medmindre du bliver så stor? Sandsynligheden for, at det vil lykkes er meget lille. Og samtidig er store virksomheder ikke nødvendigvis specielt profitable. Det er derfor, vi altid bliver præsenteret for en virksomheds omsætning. For det er her, de store beløb kommer frem. Omsætning eller antallet af medarbejdere. Filosofien bag ‘Company of One’ er, at du som enkeltperson kan starte og drive en virksomhed – samtidig med, at du lever et helt liv.

Ligesom kapitalismens søgen efter mere, vil barren for at tjene mere bare stige, når du har nået dit mål. Men er målet hele formålet? Eller er der mere i dit (arbejds)liv end dét? I stedet for flere penge – og dermed flere problemer i form af flere kunder, der skal håndteres, større produktion og flere medarbejdere – kan du bruge den merværdi, du får skabt, på minipensioneringer, ferie, tid med dine børn og familie. Lige hvad du vil!

‘Company of One’ er ikke en freelancer eller lille virksomhed

Er du freelancer eller en anden form for konsulent, hvor du tjener dine penge for hver time, du arbejder, så er du langt fra at have en virksomhed, som den Paul Jarvis beskriver som ‘Company of One’. For som selvstændig kan du sagtens stadig sælge dine timer – men det betyder også, at din løn ikke tikker ind, hvis du fx holder ferie. Som ejer af en ‘Company of One’ vil du kunne få en rigtig fin løn uden at skulle sælge din tid en til en. Og selvom du ikke slipper for at lave noget, så er du typisk langt mere fleksibel.

Ligesom en freelancer, er en mindre virksomhed  heller ikke nødvendigvis en ‘Company of One’. Den er typisk kun lille, fordi den bliver ved at fejle i sin higen efter at opnå succes. Tilbage til begrebet ‘mere er bedre’, vil den lille størrelse mest af alt handle om manglen på succes for den mindre virksomhed. I stedet skal du forstå Paul Jarvis’ ‘Company of One’ som værende en lille forretning, fordi den GERNE vil være lille. Der skal ikke kompleksitet ind, ikke flere medarbejdere osv. Er det muligt at få alt det, vil du sige nej tak til det.

Hvordan bliver du ejer af en ‘Company of One’?

Du bør ikke stoppe med at arbejde (hverken som lønmodtager eller konsulent/freelancer), mens du bygger din forretning som en ‘Company of One’ op ifølge Paul Jarvis. Når du bygger din forretning op, skal du hele tiden huske, at du skal stoppe op, hvis øget vækst vil betyde, at du skal gå på kompromis med andre vigtige ting i dit liv. Så hellere have en venteliste af kunder, end at tage for mange ind på én gang.

Undgå at gøre din passion til et arbejde – gør dit arbejde til din passion!

Selvom mange siger, at du skal skabe noget ud af din passion, mener Paul Jarvis ikke, at det er vejen frem. Sandsynligvis vil din passion være ude af trit med det, som kunderne efterspørger. Måske er det muligt, men sandsynligvis ikke. Det er bedre at leve et fedt liv, mens man har en lille, profitabel forretning, end at kæmpe med at leve af en passion, som ingen gider kendes ved.. Så hellere find ud af, hvad du er god til, som markedet efterspørger – eller bliv god til noget, som markedet efterspørger! Og lad din passion for at finjustere, hjælpe kunder og meget mere indenfor det felt, være din passion i projektet.

Find en niche og hold det simpelt

Internettet har gjort det muligt at fokusere og finde en niche – fordi internettet gør det muligt for folk med nichebehov at finde dig! Så er du fx grafisk designer, skal du ikke bare designe alt muligt.  Du skal simpelthen dykke ned og finde dig en niche indenfor dét, som fx logodesign eller blive kendt som en, der er vanvittig dygtig til at sammensætte farver.  

I nichen ligger der også en meget vigtig lære: Nemlig at du skal gøre det simpelt. Mere er ikke bedre. Det er ikke fedt, at der er tredive valgmuligheder i en webshop. Det skal være nemt og let – når de først ved, at det er hos dig, de vil købe madrasser, skal du ikke forvirre dem med tyve muligheder. Vælg tre. Se dét er nemt, og det vil sælge mere.

Gem ikke din personlighed bag professionalismens slipseknude

Tænker du, at det er en ulempe at være én person? Det er der mange, der gør, men det er en kæmpe fejl at tænke sådan. Ofte ser du enkeltmandsvirksomheder med den selvudnævnte titel ‘Direktør’. Og ja, det vil da i nogle sammenhænge være en ulempe, at du kun er én person. Men ligeså ofte kan det være en fordel! For det er nu, du har muligheden for faktisk at lade din virksomhed blive brandet med dig og din personlighed. Du er dig, og det er helt unikt!

Byg et netværk af ambassadører blandt dit niche-kundesegment

Et netværk af ambassadører, er en af de bedste investeringer, du kan gøre!

En af de helt store fordele ved at have en meget veldefineret målgruppe er, at du nemmere kan opbygge en gruppe af ambassadører blandt dem. Ved at lægge dine tanker om salg bag dig på det tidspunkt, hvor du bygger dit netværk af ambassadører op, vil din målgruppe ikke se dig som Sælger-Helge, men en der rent faktisk vil hjælpe. Del ud af din viden. Hjælp til i det små. Du bygger ikke et helt projekt for andre, men du får vist, hvad du kan. Og næste gang de har brug for en med din viden og din erfaring, vil de tage fat i dig – og ikke en fremmed, de har fundet på Google.

Byg din ‘Company of One’ op uden at skulle investere en million

Nej, du skal ikke have en milion for at skabe en stærk, bæredygtig virksomhed, hvor du tjener godt!

Du har jo allerede bygget din virksomhed op ved siden af dit arbejde som fastansat – eller hvor du også har været timelønnet på en anden måde. Heldigvis lever vi i en tid, hvor du kan bygge software op uden at have et rum fyldt med servere. Du kan bygge en webshop op uden at have et varelager fyldt med produkter.

Og du kan få hjælp til bogholderi, webdesign, oprettelse af mail mv. uden at skulle have hyre en hel afdeling. Du kan købe dig til nogle timer ude i byen. Det er allerbedst at gå helt uden om investorer, fordi din frihed og fleksibilitet vil være truet. Pas i det hele taget på med at sætte barren for højt før du kan nå dit ‘break even’, hvor du tjener mere end du har investeret.

Du kan stadig investere i din virksomhed, men gøre det undervejs, hvor du er sikker på, at dine investeringer giver mening og bærer frugt. Ofte kræver det også bare tid, før folk hører om dig, før du har skabt det netværk af ambassadører, og før du har kunder, der kan give dig knaldgode referencer. Det tager tid – ikke alt kan klares med penge.

Det er dyrere at få nye kunder end at fastholde kunder

Det her er nok den vigtigste lektion, der findes i virksomhedsdrift! Og det er utroligt så få, der faktisk forstår det. Prøv at regne ud, hvor meget tid og hvor mange penge det koster dig at få en ny kunde. Prøv så at regne ud, hvor meget det kræver at sælge et nyt produkt til en eksisterende kunde. Eller at investere et opkald, en rabatkode eller andet for at beholde kunden i længere tid.

Det kan virkelig betale sig at lave de regnestykker! Undersøgelser viser, at det koster fem gange så meget at få en ny kunde som at fastholde en gammel. Og nej, du skal ikke vride deres arm om på ryggen og snyde penge fra dem før det lykkes dem at stikke af igen.

Du skal giv dem en god, gammeldags, ordentlig service og levere et ordentligt produkt eller ydelse.

Så vil de komme igen.

Og ja – selvom det kan koste ekstra at opretholde en god service, så er det investeringen værd!

Køb bogen "
Company of One: Why Staying Small Is the Next Big Thing for Business
"
Køb bogen på Amazon.com