Skab ro og overblik

Er du nu sikker på, at du gør det rigtige?

Læsetid:
7 min.

Introduktion

Med de mange nye online muligheder for branding oplever jeg, at flere og flere mister overblikket og bliver usikre på, om deres indsats nu også er den rigtige. Usikkerheden er reel, for indsatsen er ofte forskellen på succes og fiasko. Men hvor skal du starte?

De forvirrende mange muligheder

Bør jeg bruge flere penge på Google Adwords om måneden? Eller vil det give mest mening at satse på at være aktiv på de sociale medier? Måske er det smart at holde fast i annonceringen i lokalavisen, nu hvor alle de andre ikke annoncerer der mere? Er det på tide at få en ny hjemmeside og få gjort designet mere tidsvarende? Bør jeg i stedet satse mere på SEO, og hvad betyder SEO egentlig, når det kommer til stykket? Skal jeg i stedet oprette en e-mail marketingkampagne og bør jeg få optaget en video i stedet for at nøjes med en tekst om virksomhedens historie? Skal jeg gøre det hele selv eller er der dele af min branding, hvor det bedre kan betale sig at få hjælp? Hvor mange penge skal jeg bruge, og hvad gør jeg, hvis det ikke virker?

Forskellen på succes og fiasko

Det kan være forskellen på succes og fiasko at gøre det rigtige, når du bruger 10.000 kr. om måneden på Google Adwords, 5.000 kr. om måneden på et bureau, der hjælper dig med det, 8.000 kr. om måneden på videoreklamer i byens busser og overvejer at bruge de sidste 20.000 kr. på et nyt logo. Der er mange flere muligheder, og der kommer hele tiden flere til. Risikoen for, at du kommer til at spilde din tid og penge på indsatser med dårlig effekt er mangedoblet. Der er en grund til, at analyse- og rådgivningsvirksomheden Forrester forudser, at op mod 30% af de marketingdirektører der bliver fyret, rent faktisk ryger pga. manglende overblik og styring af virksomhedernes digitale indsatser. Læs mere om deres undersøgelse i rapporten fra Forrester. Det er simpelthen svært at få brandingpuslespillet til at gå op. Der er ingen solid erfaring og simpel opskrift, du kan følge længere.

Det virker for din konkurrent, men virker det for dig?

Hver måned bruger du penge og tid på branding. Men ved du, hvad der virker for din virksomhed? Måske virker det for din konkurrent, men små detaljer som geografisk placering, din visuelle identitet (eller mangel på samme) og aldersfordelingen på din vigtigste kundegruppe kan gøre, at din strategi bør være væsentligt anderledes for at have samme effekt. Følger du bare en smule med i det overvældende marked af blogs, vlogs og podcasts der findes om emnet, så ved du, at der findes flere og flere svar på spørgsmålet om, hvordan du får flere kunder.

Virker alle omkring dig sikre på, hvad du skal gøre?

En dygtig coach og underviser, jeg kender, står midt i overvejelserne om hans brandingindsats. Frustreret fortalte han mig, at alle han kender - både selvudnævnte eksperter og virksomhedsejere - har en masse svar, men alle svarene var forskellige. Den ene fortalte ham, at det bedste at gøre var at bruge LinkedIn. Alle andre strategier ville ikke virke. Skriv et opslag hver uge og ordrerne vil vælte ind. Hun havde selv bygget sin forretning på det. Den anden fortalte ham, at nyhedsbrev ville være det eneste rigtige, fordi så ejer du selv adgangen til kunderne. Den tredje sagde, at hvis du ikke er på de sociale medier, så tror kunderne i dag ikke, at din virksomhed eksisterer. Min erfaring er, at hvis du får et hurtigt skråsikkert svar på, hvad du skal gøre, skal du tænke dig godt om.

Hvordan kan du være sikker på, at det virker for dig?

Han ved, at han kun har et vist antal timer i døgnet. De mange og meget stålfaste svar på, at netop deres måde at gøre det på, var det rigtige, gjorde ham usikker. For samtidig hørte han andre historier. En tæt ven havde fortalt, at han havde brugt alle sine penge på Google Adwords, som han havde hørt så meget godt om, men at det ikke havde givet en eneste kunde, selvom antallet af besøgende steg. Nu måtte han vente med at betale sin egen løn, fordi pengene bare ikke var der i denne måned. En anden havde fortalt, at han havde lagt en social mediestrategi sammen med en social medieekspert. Men efter næsten seks måneder med ugentlige opslag var der stadig kun en smule flere kunder i butikken. Slet ikke nok til at forsvare al den tid og energi, der var brugt. Derfor overvejede han at stoppe igen, selvom alle sagde, at det er vigtigt at være tålmodig i arbejdet med sociale medier.

Du må leve med usikkerheden! find ind til kernen.

Det går stærkt i dag og farten bliver endnu hurtigere i fremtiden. Finder du et godt svar i dag bliver du alligevel nødt til at genoverveje det om få måneder. Måske er der kommet en ny kanal eller ny lovgivning, der gør det nemmere og bedre for dig? Du kommer ikke udenom, at det at følge med i mulighederne er en konkurrencefordel. Men der hvor de færreste lægger deres kræfter i arbejdet med virksomhedens branding er i fundamentet. Alle virksomheder er forskellige og derfor kan du ikke bare gøre det, de andre gør og være sikker på, at det virker for dig. Du bliver nødt til at tage højde for din egen og dine ansattes tid og ressourcer. Når du er i gang med at spørge dig selv, hvordan I får flere kunder, så kunne I med fordel supplere med flere spørgsmål. Det er en usikker tid i evig forandring, og derfor er det også en tid, hvor vi ikke bare kan se på, hvad andre gør, og så har du svaret på, hvad der skal til. Desværre er det ikke alle med flest følgere på de sociale medier, der tjener flest penge. Det er ikke alle med annoncer i aviserne, der får effekt for pengene.

Hvor meget tid har du, hvor mange penge har du og hvilke ressourcer ligger du inde med? Er du god til at skrive og får du energi af at bruge de sociale medier? Skal du gøre det selv eller have hjælp fra et bureau? Hvorfor vælger jeres kunder netop din virksomhed? Hvad er din virksomheds DNA? Hvordan lever kunderne deres liv, og hvad har det af betydning for, hvor og hvordan du skal brande virksomheden?

Hvad gør konkurrenterne? Lær af de bedste.

Hvad er konkurrenterne gode til og hvad gør de for at få kundernes opmærksomhed? Hvordan ser din virksomhed ud i forhold til deres? Hvilke kanaler bruger de og hvad tænker dine vigtigste kunder om konkurrenternes kommunikation? Ligger det største potentiale i at gøre det samme som konkurrenterne eller at gøre noget andet? Det, der skaber ro og overblik for dig, er at forholde dig til disse spørgsmål. Når du har arbejdet indgående med dem, så har du et stærkere fundament til at lægge virksomhedens brandingstrategi. Når du ved, om det giver mening for din virksomhed ift. tid og ressourcer. Når du ved, om dine kunder bruger Instagram og at dine konkurrenter lægger flotte billeder op, men alle på præcis samme måde, så ved du også, om det kunne være en potentiel vej at gå, og du har en indikation på, hvordan du kan gøre. Når du er klar til at føre strategien ud i livet, så læs op på hvordan de allerbedste gør.

Skal du følge en bestemt metode, med et særligt fokus eller gøre det på bestemte tidspunkter? Læs op, gør det på din egen måde og test indsatsen af. Hvad er et tegn på, at du er på rette spor? Hvornår vil du korrigere? Ved at lave en prototype, kan du teste ideen af, inden du bruger alt for meget tid og energi på det. Føler du, at du mangler overblik over de mange muligheder og er du overvældet over alt det nye? Så er mit råd, at du taler med en ekspert, men nøjes aldrig kun med én før du lægger din strategi. Ingen er ekspert i alt, verden udvikler sig hele tiden og ingen kender dine kunder.

Hvordan får du skabt ro og overblik?

Lad mig for en god ordens skyld skabe lidt overblik for dig ved at opsummere, hvad der skal til for at få skabt ro og overblik over dine brandingindsatser.

  • Drop ideen om, at det, der virker for andre, også virker for dig.
  • Stil flere spørgsmål end blot: Hvordan får jeg flere kunder? Tag højde for din egen og dine ansattes tid, ressourcer og virksomhedens DNA.
  • Tag udgangspunkt i dine vigtigste kunder: Hvad kan de lide, hvad hader de, hvor bruger de deres tid?
  • Lev med usikkerheden og følg løbende op på indsatsen.
  • Læs op og lær fra de bedste, når du har sat dig fast på en retning.
  • Forhold dig til konkurrenterne og vær opmærksom på, hvordan virksomheden placerer sig i forhold til dem.
  • Test din indsats af og overvej, hvornår du er på rette spor. Søg gerne hjælp, men tal aldrig kun med én ekspert.
Af:
Tenna von Cappeln, partner & cand.scient.soc.